Mateřská škola Markvartice
Školní vzdělávací program
pro předškolní vzdělávání
Číslo jednací: 71/2017 ……………………………
razítko a podpis
Výchozím a závazným dokumentem pro tvorbu Školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání naší mateřské školy, je Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Jméno koordinátora tvorby ŠVP: Mgr. Alena Egrtová
Na tvorbě ŠVP pro předškolní vzdělávání se podílely i pedagogické pracovnice Mateřské školy v Markvarticích.
Platnost dokumentu od 1. 9. 2022
Číslo jednací: 71/2017
ŠVP pro PV byl schválen na pedagogické poradě dne 29. 8. 2017
ŠVP pro PV byl aktualizován a schválen ped. poradě 27. 8. 2018
ŠVP pro PV byl aktualizován a schválen na ped. poradě dne 29. 8. 2019
ŠVP pro PV byl aktualizován a schválen na ped. poradě dne 25. 8. 2021
ŠVP pro PV byl aktualizován a schválen na ped. poradě dne 22. 8. 2022
ŠVP pro PV je vyvěšen ve vstupních prostorách MŠ a je k dispozici rodičům i ostatní veřejnosti. Dále je ke zhlédnutí na internetových stránkách MŠ.
Platnost dokumentu je od 1. 9. 2022 do roku 2024 nebo další aktualizace.
Podpis pedagogických pracovníků:
Mgr. Alena Egrtová ……………………………………….
Bc.Jana Kubánková ……………………………………….
Iveta Prajzlerová ……………………………………….
Martina Hanušová ………………………………………..
Podpis nepedagogických pracovníků:
Denisa Jenčková ……………………………………….
Jaroslava Jenčková ………………………………………..
Martina Kelbichová ………………………………………..
Obsah
1. Identifikační údaje o škole 4
2. Obecná charakteristika školy 5
3. Koncepce školy a dlouhodobé cíle 6
3.1. Dlouhodobé cíle školy 6
4. Podmínky vzdělávání 8
4.1. Věcné podmínky 8
4.2. Životospráva 8
4.3. Psychosociální podmínky 9
4.4. Organizace mateřské školy 10
4.5. Řízení školy 10
4.6. Personální a pedagogické zajištění 11
4.7. Spoluúčast s rodiči 11
4.8. Spolupráce se zřizovatelem a veřejností 12
4.9. Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 13
4.10. Podmínky vzdělávání dětí nadaných 14
4.11. Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let 14
5. Organizace a provoz školy 16
6. Charakteristika vzdělávacího programu 17
7. Vzdělávací obsah 19
8. Evaluační systém 37
Identifikační údaje o škole
Název školy: Mateřská škola, Markvartice
Adresa: 507 42 Markvartice 105
Kontakt: Telefon 602 579 717
e-mail.msmarkvartice@seznam.cz
IČ: 70981850
Ředitelka školy: Mgr. Alena Egrtová
Zřizovatel školy: Obec Markvartice
Adresa zřizovatele: Markvartice 59
Kontakt: tel.: 493 577 117
e-mail: urad@markvarticecj.cz
Kolektiv školy : Bc. Jana Kubánková učitelka
Iveta Prajzlerová učitelka
Martina Hanušová učitelka
Martina Kelbichová školnice
Součástí školy je školní jídelna.
Kolektiv školní jídelny :Denisa Jenčková vedoucí
Jaroslava Jenčková kuchařka
Kapacita školy: 35 dětí
Počet tříd v provozu: 2
Provozní doba MŠ: 6.45 – 16,15 hodin
Výše úplaty: 300 Kč měsíčně za dítě
Počet pedagog. pracovníků: 4
Počet nepedagog.. pracovníků: 3
Obecná charakteristika školy
Mateřská škola v Markvarticích byla vybudována jako účelová stavba v klidném prostředí na okraji obce. Budova je menší, přízemní, umístěna v zahradě, dál od místní komunikace a má jednu třídu pro 35 dětí. Byla budována svépomocí. V roce 1974 v červenci byly provedeny výkopy pro základy. Výstavba pokračovala v dalších letech, v roce 1975 byla vyhloubena studně, 1977 bylo instalováno elektrické topení do podlahy. K tomu účelu byla vystavěna další trafostanice na rozcestí u Javůrků. Výstavba byla spojena s mnohými obtížemi. Práce se prováděly brigádnicky. 150 brigádníků odpracovalo 9 000 hodin. Náklad na vybudování byl 1 500 000 korun. 12.října v roce 1978 byla slavnostně otevřena a 13. října začal pravidelný provoz. Zapsáno bylo 33 dětí z Markvartic a okolních obcí.
Velmi pěkné je umístění školy v zahradě dále od místní komunikace.Škola má jednu třídu, a hernu oddělené zatahovacími dveřmi,další dvě místnosti navazující na hernu jsou ložnice.Využíváme i zastřešenou terasu a velkou zahradu.Na zařízení zahrady jsou prováděny pravidelné bezpečnostní kontroly. Součástí budovy je školní jídelna se zázemím, dále šatna a hygienické zařízení.Všechny prostory školy splňují bezpečnostní a hygienické normy.
V roce 2011, byla provedena částečná rekonstrukce budovy. Došlo k výměně oken a vytvoření ložnice ze skladového prostoru. V roce 2013 byla vytvořena druhá ložnice z menší výtvarné třídy.
Zaměstnanci školy se snaží vytvořit dětem příjemné a podnětné prostředí, kde se všichni cítí dobře, děti jsou zde oceňovány a přijímány s pochopením a láskou. Snažíme se o to, aby naše mateřská škola byla místem, kde se děti učí kamarádství, spolupráci, vzájemné pomoci, a toleranci jeden k druhému.
Koncepce školy a dlouhodobé cíle
Motto: „Jen společně můžeme dosáhnout toho, že člověk, který vyroste z dnešního dítěte, bude
nejen umět a znát, ale jeho srdce nebude okoralé a nepřístupné, nebude lhostejný k lidem, k přírodě ……“
Mateřská škola v Markvarticích se nachází v klidném prostředí na okraji obce s možnostmi přirozeného a pevného sepětí s přírodou. Nabízí se zde podmínky k rozvíjení dětské osobnosti ve všech směrech a to v přirozeném prostředí skupiny vrstevníků s ohledem na individuální potřeby, možnosti a zájmy.
Našim cílem je v dětech probouzet aktivní zájem o poznávání a objevování světa, ve kterém žijí a probouzet jejich chuť něčemu se učit. Chceme rozvíjet samostatné a zdravé sebevědomé děti cestou přirozené výchovy. Děti jsou vedeny k samostatnosti, k vzájemné toleranci a pomoci jeden druhému. Cílem výchovně vzdělávací práce mateřské školy je dát dětem základy kompetencí důležitých pro život, ve vztahu k jejich věku, individualitě a rodinnému zázemí.
Hlavním prostředkem výchovy a vzdělávání dětí je kvalitní odborná práce pedagogických pracovnic, která je zaměřená na kompletní, a individuální péči o všechny svěřené děti v průběhu celého dne.
Hlavní důraz je kladen na zajištění pedagogického přístupu k dětem, kde péče, výchova a vzdělávání
vytváří jeden celek, kde je vyváženě zastoupeno spontánní a záměrné učení založené na aktivní účasti dítěte. Při výchovném a vzdělávacím procesu je důležité stavět na spolupráci s rodinou a okolím.
K tomuto všemu je potřeba vést, motivovat a koordinovat celý kolektiv zaměstnanců, zvláště pedagogické pracovníky, k dalšímu vzdělávání, rozšiřování kvalifikace a následnému účinnému přenášení poznatků do praxe.
Dlouhodobé cíle školy
Vytvoření zdravých životních návyků a postojů
dostatek příležitostí k spontánnímu pohybu a sportovním aktivitám
podpora zdravých stravovacích návyků
dostatek příležitostí k získávání poznatků o svém zdraví i zdraví druhých a jeho ochraně
zklidňování dětí, odstraňování hlučnosti s ohledem na zdraví dětí i dospělých
přirozená a co nejšetrnější socializace dětí v novém prostředí.
Vytvoření příjemného a podnětného prostředí
dostatečná vybavenost hračkami, pomůckami i výtvarným materiálem
dbát na to, aby dětský nábytek a vybavení bylo pro děti bezpečné a estetické
školní zahradu účelně a kvalitně vybavit (zřízení přírodní venkovní učebny)
zajišťování optimálního mikroklima prostředí v MŠ
Pedagogická činnost související se vzděláváním dětí
vyváženost v zařazování spontánních a řízených aktivit
citlivá reakce pedagoga na okamžitou situaci
dostatečná motivace dětí k aktivnímu poznávání a objevování
tvorba vhodných podmínek pro rozvoj dětí se speciálními potřebami /logopedická prevence, grafomotorika/, tvorba individuálních vzdělávacích plánů
podpora talentovaných dětí
další vzdělávání pedagogických pracovníků
zkvalitňování ŠVP
Vytváření předpokladů pro udržení dobrého jména školy
otevřená spolupráce mezi rodinou a školou
zapojení školy do života obce
včasné pedagogické a odborné poradenství, spolupráce s odbornými pracovišti
propagace školy na internetových stránkách
Podmínky vzdělávání
Věcné podmínky
třída, herna, hygienické zázemí a ložnice na sebe vzájemně navazují / místnosti jsou dostatečně světlé a prostorné/
herna je členěna vhodným dětským nábytkem do herních a pracovních koutků
prosklené dveře z herny umožňují vstup na chráněnou terasu, která je součástí zahrady
dostatečné množství hraček a tělovýchovných nářadí a náčiní umožňuje dětem variabilně rozvíjet své zájmy /hračky i výtvarné potřeby jsou dětem snadno dostupné/
dvě ložnice vybaveny vhodnými lůžky k odpočinku dětí, označené značkou dítěte
nespavé děti mají k dispozici relaxační aktivity
dostatečné a vhodné vybavení školní zahrady k pohybové aktivitě
vybavení zahrady k pracovní činnosti - školní záhonky na pěstování zeleniny a květinové záhonky na estetický vzhled zahrady
aktuální výzdoba tříd a celé budovy dětskými pracemi
součástí zařízení je i vlastní kuchyně, postupně modernizovaná
všechny vnitřní i venkovní prostory mateřské školy splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů
Plán ke zlepšení podmínek
dokončení nového oplocení školní zahrady (do konce roku 2024)
bezpečnostní systém vrátek a hlavních dveří (do konce roku 2024)
vybudování prostoru multifunkční místnosti (do konce roku 2024)
Životospráva
poskytována plnohodnotná a vyvážená strava, dle příslušných předpisů
jídelníček je sestaven na základě racionální výživy
je zachována vhodná skladba jídelníčku, dodržovány technologie přípravy pokrmů a nápojů
je zajištěn pitný režim v průběhu celého dne /čaj, minerálky, ovocné šťávy, pitná voda,../
mezi jednotlivými pokrmy jsou dodržovány vhodné intervaly
děti nikdy nenutíme do jídla, ale snažíme se, aby všechno alespoň ochutnaly a naučily se tak zdravému společenskému stolování
je dodržován každodenní a dostatečně dlouhý pobyt venku a k tomu je využívána školní zahrada nebo vycházky po okolí školy /pouze za nepříznivých podmínek zůstáváme uvnitř ve školce/
děti mají dostatek pohybu i v interiéru mateřské školy
v denním programu je respektována individuální potřeba aktivity, spánu a odpočinku jednotlivých dětí
poskytování přirozeného vzoru zdravého životního stylu
Plán ke zlepšení podmínek
dostatečná nabídka ovoce a zeleniny během dne (ovocné a zeleninové talíře)
oblečení dětí ne vždy odpovídá aktuálnímu počasí (dohlédnout na vhodné oblečení)
zastřešení a oprava terasy pro zkvalitnění pobytu venku (do konce roku 2024)
Psychosociální podmínky
všichni zaměstnanci školy vytváří dětem takové prostředí, aby se v MŠ cítily spokojeně a bezpečně
dítě má vytvořeny podmínky pro adaptaci
všechny děti mají v MŠ stejná práva, stejné možnosti i stejné povinnosti
učitelky respektují potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování
děti jsou vedeny k dodržování pravidel chování a na tvorbě těchto pravidel se také podílejí
osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývajících z řádů a norem, které jsou ve škole stanoveny
učitelky k dětem přistupují individuálně, tak aby se rozvíjela jejich osobnost, všestrannost a talent. Ve své práci využívají především hru, poskytují dětem široký prostor k různým činnostem. Jejich pedagogický styl je podporující , sympatizující a projevuje se přímou, vstřícnou komunikací učitele s dětmi
v tomto prostoru však musí být zastoupeny, jak spontánní aktivity, tak i cílené aktivity, které citově a nenásilně předkládají učitelky
převažují pozitivní hodnocení, pochvaly, podporujeme dítě nebát se, pracovat samostatně, důvěřovat si
v dětech rozvíjíme vzájemnou toleranci, ohleduplnost, zdvořilost
učitelky se dostatečně věnují vztahům ve třídě, nenásilně tyto vztahy ovlivňují prosociálním směrem (prevence šikany)
délka odpoledního klidu je uzpůsobena věku dítěte
Záměrem je vést děti k samostatnosti, podporovat jejich sebevědomí a možnost se podílet na tvorbě třídních pravidel
Plán ke zlepšení podmínek
nechávat dětem dostatek prostoru na seberealizaci (okamžitě)
Organizace mateřské školy
denní řád je dostatečně pružný
učitelky se plně věnují dětem a jejich vzdělávání
děti nacházejí potřebné zázemí, klid, bezpečí i soukromí
poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážený
organizace aktivit je podnětná a provokuje děti k experimentu
jsou vytvářeny podmínky pro individuální, skupinové i frontální činnosti
je dbáno na osobní soukromí dítěte při hře, tak i při osobní hygieně
plánování činností vyhovuje individuálním vzdělávacím potřebám
naplněnost třídy dle potřeb rodičů se souhlasem zřizovatele
pro kvalitnější výchovně vzdělávací práci a bezpečnost dětí v mateřské škole, zajistit dostatečné překrývání pedagogických pracovnic
Plán ke zlepšení podmínek
Vybudování soukromých koutků na školní zahradě (do roku 2024)
(vrbové domečky, domky v tújích)
Řízení školy
povinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou jasně vymezeny
vnitřní informační systém je zajištěn formou pravidelných pedagogických rad a provozních porad
vnější informační systém využívá formy pravidelných informací na nástěnce ve škole, na školních webových stránkách a při schůzkách s rodiči
konkrétní pracovní odpovědnost zaměstnanců je písemně stanovena v pracovních náplních
ředitelka respektuje názory a připomínky svých spolupracovníků, je vytvořena atmosféra vzájemné důvěry a tolerance
pedagogický sbor pracuje jako tým, zve ke spolupráci rodiče
názory a požadavky rodičů jsou respektovány a následně neodkladně řešeny
práce učitelky je kontrolována každodenním vstupem do třídy a plánovanými hospitacemi
zaměstnanci mateřské školy ví, že jsou tu pro děti
úzce spolupracujeme se zřizovatelem, s orgány státní správy, se SPC, logopedem a dalšími odborníky. Úzce spolupracujemes firmou Planta Naturális, a se spolkem Přátelé Markvarticka, s nimiž se podílíme na veškerém dění v obci.
ředitelka vypracovává ŠVP ve spolupráci s ostatními členy týmu
kontrolní a evaluační činnost zahrnují všechny stránky chodu mateřské školy, jsou smysluplné a užitečné
Personální a pedagogické zajištění
pedagogické pracovnice pracují na základě jasně vymezených a společně vytvořených pravidel
všechny pedagogické pracovnice mají odbornou pedagogickou způsobilost
zaměstnanci ke svému dalšímu vzdělávání přistupují aktivně
zaměstnanci jednají, chovají se a pracují profesionálním způsobem
personální obsazení: Mgr. Alena Egrtová ředitelka
Bc. Jana Kubánková učitelka
Iveta Prajzlerová učitelka
Martina Hanušová učitelka
Denisa jenčková vedoucí školní jídelny
Jaroslava Jenčková kuchařka
Martina Kelbichová školnice
Plán ke zlepšení podmínek
využití dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků z programu Šablony I. (2022-2025)
Spoluúčast s rodiči
ve vztazích mezi pedagogy a rodiči panuje vzájemná důvěra a otevřenost, vstřícnost a porozumění
O všem, co se odehrává v naší mateřské škole, jsou rodiče informováni prostřednictvím nástěnek, internetových stránek a osobním kontaktem s učitelkami na třídě.
rodiče mají volný přístup do školy kdykoliv během celého dne, mají možnost podílet se na dění v mateřské škole a plánování programu mateřské školy
rodiče se aktivně účastní akcí pořádaných MŠ / výtvarné dílny v rámci vánočních či velikonočních svátků, karneval, závěrečná akademie,…/
rodiče vypomáhají školce věcnými dary /hračky či výtvarný materiál/ nebo vypomáhají při drobných úpravách zahrady či interiéru
mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a svým programem tuto výchovu doplňuje. Pomáhá rodičům v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí
všichni pracovníci školy respektují soukromí rodiny a zachovávají diskrétnost ve svěřených záležitostech
Plán ke zlepšení podmínek
nabídnout rodičům tematické schůzky s odborníky (2022-2025)
Spolupráce se zřizovatelem a veřejností
zřizovatel je pravidelně informován o záměrech a činnostech školy
zřizovatel navštěvuje předškolní zařízení, aby mohl bezprostředně posoudit účelnost vynaložených finančních prostředků
škola zajišťuje výzdobu chodeb obecního úřadu dětskými pracemi
škola pomáhá s organizacemi akcí pro děti pořádanými zřizovatelem a spolkem Přátelé Markvarticka (Květnice, vítání občánků, Štědrovečerní odpoledne, karneval, Velikonoce,….)
Plán ke zlepšení podmínek
neustále prohlubovat úzkou spolupráci se zřizovatelem (stále)
schůzky se zřizovatelem ohledně rekonstrukce a drobných úprav budovy a přilehlé zahrady
(dvakrát do roka, nebo podle potřeby)
Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami je možno zařazovat do běžných tříd mateřské školy.
Dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami je dítě, které k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrná opaření se člení do pěti stupňů.
Podpůrná opatření prvního stupně realizuje mateřská škola i bez doporučení školského poradenského zařízení na základě plánu pedagogické podpory.
Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení. Mateřská škola spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou v Jičíně.
Na základě těchto doporučení je i možnost získat do třídy asistenta pedagoga dle stupně přiznaného podpůrného opatření.
Nedílnou součástí péče o dítě je úzká spolupráce s rodiči, citlivá komunikace a předávání potřebných informací.
Konkrétní podmínky upravuje mateřská škola dle jednotlivých potřeb dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Uplatňování principu diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při plánování a organizaci činností, včetně určování obsahu, forem i metod vzdělávání.
Realizaci všech stanovených podpůrných opatření při vzdělávání dětí.
Osvojení specifických dovedností v úrovni odpovídající individuálním potřebám a možnostem dítěte zaměřených na samostatnost, sebeobsluhu a základní hygienické návyky v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni postižení.
Spolupráci se zákonnými zástupci dítěte, školskými poradenskými zařízeními, v případě potřeby spolupráci s odborníky mimo oblast školství.
Snížení počtu dětí ve třídě v souladu s právními předpisy.
Přítomnost asistenta pedagoga podle stupně přiznaného podpůrného opatření.
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami se v naší mateřské škole nevzdělávají. Tato možnost tu však je, neboť se snažíme vytvořit přiměřené podmínky k rozvoji každého dítěte v rámci našich možností.
Paní učitelky si v období adaptace děti diagnostikují, a pokud je zjištěno, že dítě potřebuje 1. stupeň PO /podpůrného opatření /např. dítě s drobnými problémy, lehkou logopedickou vadou, po nemoci, traumatu, kterému nestačí vzdělávání v rámci ŠVP/, třídní učitelka zpracuje PLPP /plán pedagogické podpory/ a seznámí s ním rodiče. Dále se s dítětem podle tohoto plánu individuálně pracuje. Po třech měsících se plán vyhodnocuje a pozmění dle potřeby. Pokud nedojde ke zlepšení,kontroluje. Plán pedagogické podpory jsou rodiče vyzváni k návštěvě ŠPZ /Školního pedagogického zařízení/, tedy SPC /Speciálně pedagogické centrum/ nebo PPP /Pedagogicko-psychologická poradna/. Plán pedagogické podpory je zpracováván i pro děti s odkladem školní docházky se zaměřením na posílení jejich slabších stránek, které probíhá ve spolupráci s rodinou a pedagogickou poradnou.
Podmínky vzdělávání dětí nadaných
Snažíme se, vhodně přizpůsobovat třídní vzdělávací program a vytvářet vhodné podmínky pro děti nadané. Nabízíme jim další aktivity dle jejich zájmu a mimořádných schopností.
Pro individuální a skupinové činnosti v běžném provozu mateřské školy jsou dětem nabízeny logické hry a stavebnice, encyklopedie, PC s výukovými programy,…
Rozvoj a podpora mimořádných schopností by měla být zajišťována a organizována tak, aby nebyla jednostranná a neomezovala pestrost a šíři obvyklé vzdělávací nabídky.
Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let
Vzhledem ke zvláštním potřebám mladších dětí tří let se mateřská škola snaží o úpravu nutných podmínek pro vzdělávání těchto dětí. Ve vzdělávání dětí mladších tří let převládají spontánní činnosti nad řízenými.
V naší mateřské škole se snažíme pro děti, mladší tří let, zajistit optimální podmínky vzdělávání:
Věcné podmínky
Vhodnost hraček a pomůcek (věková hranice uvedena na obalu výrobku)
Omezení přístupnosti k některému vybavení (vyšší police)
Zajištění nábytku zohledňující rozdílnou tělesnou výšku dětí (židličky, stolky,…)
Hygienické podmínky
Umyvárna a sprcha opatřena pouze jedním výtokem vody napojeným na ohřívač vody, kde je nastavena přiměřená teplota vody
Zajištění adekvátní použití dezinfekce
V případě nutnosti zajištění přebalovacího pultu
Životospráva
Úprava denního režimu (zejména v souvislosti s individuální potřebou aktivity, odpočinku nebo spánku)
Personální podmínky
Zajištění maximálního možného souběžného působení učitelek v organizačně nejnáročnějších částech dne.
Organizace vzdělávání
Jednoduchost
Časová nenáročnost
Dostatek času a prostoru pro hru, převlékání, stravování
Při vzdělávání dětí mladších tří let maximálně využíváme metody práce vhodné pro tuto věkovou kategorii (situační učení, spontánní sociální učení, prožitkové učení)
Stravování
Řídí se stejnými výživovými normami jako u ostatních dětí (patří do skupiny strávníků 3-6 let)
Množství stravy je možné přizpůsobit individuální potřebě
Uvědomujeme si specifika související s dosahovanou úrovní ve všech oblastech vývoje dítěte – touha po poznání, experimentování, objevování, poznávání všemi smysly, menší obratnost, neorientuje se v čase ani v prostoru. Z důvodu silnější vazby na dospělou osobu je nutné navázat úzkou spolupráci s rodinou. Dohodnout se na adaptaci, přiměřenosti pobytu v MŠ, upozornit na vyšší náchylnost k nemocem, stravování, pravidelný režim pro pocit bezpečí.
Učitelé ve třídě, kde jsou zařazeny děti od dvou do tří let, jsou stabilní, mají pozitivní vztah k dětem této věkové kategorie. Režim dne ve třídě dvouletých dětí jsme upravili s ohledem na potřeby dětí. Děti mladší tří let často nevydrží u nějaké činnosti tak dlouho jako starší děti. Potřebují také více odpočinku, ale i pohybu a teprve se učí hygienickým návykům a sociálnímu chování. Některé děti se v tomto věku učí teprve mluvit. Při práci s mladšími dětmi je nutné volit přiměřené metody a formy vzdělávání s ohledem na bezpečnost a možnosti každého dítěte, pracovat s menšími skupinami nebo individuálně, volit přiměřené činnosti a vzdělávací cíle se zapojením všech smyslů. Největší prostor proto věnujeme volné hře dětí. Dvouleté dítě se nejvíce učí nápodobou, situačním učením, vlastním prožitkem a především hrou – potřebují pravidelné rituály, vyžadují opakování činností, udrží jen krátkou pozornost, je proto nutné přizpůsobit organizaci se střídáním nabídky činností, trénováním návyků a dovedností. Pro pobyt venku nejčastěji využíváme přilehlou zahradu. V případě výrazně nepříznivého počasí chodíme s dětmi na krátkou procházku.Platí pravidla pro pravidelnost a včasné omlouvání nepřítomnosti dítěte. Děti mají dostatek času na odpočinek.
Organizace a provoz školy
Přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání se řídí platnou legislativou a kritérii stanovenými ředitelkou školy. Organizace celého dne je funkční a promyšlená. Denní řád je flexibilní a vychází z potřeb dětí a nahodilých situací s respektem zachování intervalů mezi podávanými jídly. Respektujeme individuální potřebu aktivit, spánku a odpočinku jednotlivých dětí. Dětem s nižší potřebou spánku nabízíme jiné relaxační aktivity. Děti mají dostatek času i prostoru pro spontánní hru, mohou ji dokončit nebo v ní pokračovat později. Podněcujeme je k vlastní aktivitě a rozvíjení fantazie, aby se zapojovaly do organizace činností, pracovaly svým tempem. Děti mají možnost účastnit se společných činností v malých i větších skupinách nebo všichni společně. Dbáme i na soukromí dětí. Pokud dítě potřebuje má možnost uchýlit se do klidného koutku a neúčastnic sespolečných činností, stejně tak i možnost soukromí při osobní hygieně. Plánujeme činnosti, aby vycházely z potřeb a zájmů dětí. Při realizaci plánovaných činností vytváříme vhodné materiální podmínky. Organizace školy, včetně jejího zabezpečení je uvedena ve školním řádu.
Vzdělávání dětí probíhá v prostorách školy, které jsou členěny na ložnice, hernu a třídu. V herně je umístěn koberec a prostor je rozdělen na hrací koutky.
Ve třídě jsou stolky a židle různých výšek a také skříňky s didaktickým a výtvarným materiálem. Vše je přístupné dětem.
Naše škola je dvoutřídní s provozní dobou od 6.45 – 16.15 hod. Od 6.45 – 8.30 hodin se děti postupně ve školce scházejí. Uspořádání dne je stanoveno v režimu dne.
Dostatečná flexibilita denního řádu nám umožňuje zařazování doplňkových akcí a dalších aktivit školy, které obohacují ŠVP.
divadelní představení dle nabídky
plavecký výcvik
lyžařský výcvik
cesta za strašidly
štědrovečerní odpoledne
vánoční besídka pro rodiče
karneval
Květnice
dětský den
výlet – společná akce pro rodiče a děti
hasičská cvičení
Pravidla, kterými se řídí děti v naší školce:
1. Dospělým říkáme „Dobrý den“ a „Nashledanou“ a vykáme jim
2. Používáme kouzelná slovíčka, co otvírají srdíčka – „Prosím“ a „Děkuji“
3. Nasloucháme, když někdo jiný mluví
4. Díváme se kolem sebe a chováme se k sobě hezky
5. Když se nám něco nelíbí, řekneme to
6. Společně si pohrajeme a pak společně uklízíme
Charakteristika vzdělávacího programu
Třídní vzdělávací program MŠ v Markvarticích je rozdělen na čtyři základní integrované bloky, které jsou dále členěny na témata a podtémata s návazností na roční období (poznávání přírody), tradice a zvyky dodržované v daném období, poznávání sebe sama a druhých.
Tematické okruhy zobrazují pouze rámec obsahu naší výchovné a vzdělávací práce, další možné rozpracování a doba zařazení je ponechána na uvážení učitelek, je taktéž ponechán dostatek prostoru na tvořivost.
Doba realizace jednotlivých tematických celků se může pružně měnit dle konkrétní situace a zájmu dětí ve třídě.
Obsahy tematických celků se vzájemně prolínají, navazují na sebe, jsou obrazem světa kolem nás.
Pravidelnou evaluační činností zjišťujeme a vyhodnocujeme zpětnou vazbu od dětí.
Charakteristika tříd
TVP (třídní vzdělávací program) je sestaven pro 3-7leté děti, s ohledem, na jejich individuální zvláštnosti. Do mateřské školy je zapsáno celkem 34 dětí, jsou rozděleny do dvou tříd dle věku (předškoláci a děti mladší). Děti nejsou odděleny po celý den, k rozdělení dochází, na hlavní vzdělávací činnosti a spánkový režim.
Hlavní myšlenka a cíl TVP
Třídní vzdělávací program (TVP) je veřejně přístupný dokument, který vypracovávají učitelky, na základě Školního vzdělávacího programu (ŠVP) a Rámcového vzdělávacího programu (RVP) pro předškolní vzdělávání. TVP je přizpůsoben individuálním zvláštnostem a věku dětí. Během školního roku mají učitelky možnost do TVP zasahovat, měnit ho a doplňovat.
Hlavním cílem TVP, je poznávání okolního světa a nás samotných. Prostřednictvím nejrůznějších aktivit - společných zážitků, her, poznávání a tvoření, chceme u dětí podporovat touhu objevovat okolní svět, porozumět mu, pěstovat kladný vztah dětí k přírodě i lidem, být přátelští, umět pomáhat a rozvíjet vlastní samostatnost a odpovědnost.
Cílem je provést děti úspěšně obdobím adaptace v mateřské škole. Získat základní dovednosti v sebeobsluze, povzbuzovat u dětí zájem o pozorování a objevování světa kolem nás. Rozvíjet u dětí schopnosti a vědomosti po stránce psychické a fyzické. Naučit děti hrám v dětském kolektivu, zvládat komunikaci s dětmi i dospělými lidmi, vštěpujeme dětem pravidla společenského chování, pravidla třídy a usilujeme o jejich dodržování. U dětí rozvíjíme kladný vztah k přírodě, snažíme se děti naučit správné stravovací a hygienické návyky.
Základní využívané metody a formy práce
* hra: volná hra /řízená (námětové, konstruktivní, využívání plánků a předloh ke složitějšímu tvoření, stolní společenské hry podle daných pravidel, didaktická hra aj.)
* individuální práce s dětmi
* přímo a nepřímo řízené činnosti
* využívání didaktických her, obrázků, pomůcek
* spontánní sociální učení formou nápodoby
* situační učení / získávání životních zkušeností při každodenních situacích/
* prožitkové a situační učení - pokusy, manipulace s předměty, bádání prostřednictvím metody pokus – omyl
* přímé pozorování
* práce s knihou, encyklopedií, atlasem, mapou
* kontakt a hra s přírodninami, tvorba z přírodních materiálů
* smyslové poznávání
* používání lupy, dětských mikroskopů, dalekohledu
* četba, vyprávění a dramatizace pohádek, říkadla,…
* pracovní listy a sešity
* práce ve skupinách, dvojicích, samostatná práce na zadaném úkolu
* výukové program na tabletech
* výtvarný a grafomotorický projev
* rytmizace, spojení pohybu se zpěvem, hra na tělo
* předmatematické činnost
Vzdělávací obsah
Vzdělávací obsah je zpracován do integrovaných bloků, bloky jsou rámcové, nastiňují cíle a záměry se stručnou charakteristikou vzdělávací nabídky. Rozpracovány jsou v třídním vzdělávacím programu. Máme v nich zakomponován povinný obsah pěti interakčních oblastí – biologickou, psychologickou, interpersonální, sociálně kulturní a enviromentální. Respektujeme hlavní cíle předškolního vzdělávání: rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení, osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost, získávání osobní samostatnosti, schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí. Jednotlivá témata obsahují návrhy podtémat. Nejsou závazné, pouze doporučené. Jsou respektovány požadavky na rozvoj osobnosti dítěte.
Integrované bloky, témata a podtémata jsou tvořena s návazností na roční období, tradice a zvyky dodržované v daném období a je rozčleněn do čtyř tematických celků.
Tematické okruhy zobrazují pouze rámec obsahu naší výchovné a vzdělávací práce. Jejich další rozpracování a doba zařazení je ponechána na uvážení učitelek, je dán dostatek prostoru na tvořivost. Doba realizace tematických celků se může pružně měnit podle konkrétní situace a zájmu dětí ve třídě. Obsahy tematických celků se vzájemně prolínají, navazují na sebe, odrážejí svět kolem nás. Pravidelnou evaluační činností zjišťujeme a vyhodnocujeme zpětnou vazbu od dětí.
Integrované bloky:
* Jak maluje podzim
* Jak čaruje zima
* Jak se rodí jaro
* Jak chutná léto
Jak maluje podzim
Charakteristika:
Seznamujeme se s životem v mateřské škole, orientujeme se v blízkém okolí.
U dětí chceme upevňovat poznatky nejen o sobě, ale i o místě, kde žijeme. Poznáváme život na vesnici, ve městě, ale i v našem Českém ráji, v naší zemi. Děti se seznamují s činnostmi během jednotlivých částí dne.
Děti se seznamují prostřednictvím estetických prožitků a zážitků s jednotlivými postavičkami pohádek a nadpřirozenými bytostmi, které jednají jako lidé. Děti se s postavičkami ztotožňují v jejich chování, nebo naopak jejich chování odmítají. Učí se tak rozlišovat dobro a zlo. Přenášejí své pocity na skupinu dětí a v praxi tak vidí, co je správné. Pochvalou děti povzbuzujeme a podporujeme tak mravní chování dětí.
Děti jsou citlivé, dovedou potěšit, ale dovedou být také nekamarádské. Svět pohádek je učí základním etickým pravidlům.
Dále děti seznamujeme s jednotlivými znaky ročních období, s proměnami přírody, počasím a plody podzimu.
Sledujeme práci zemědělců ve svém okolí.
Dílčí vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo:
uvědomění si vlastního těla
osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
Dítě a jeho psychika:
rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, rozvoj paměti a pozornosti
rozvoj tvořivosti, tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření
poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě
rozvoj schopnosti sebeovládání
Dítě a ten druhý:
seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
Dítě a společnost:
seznamování se se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
rozvoj schopnosti žít ve společnosti ostatních lidí ( spolupracovat, spolupodílet se)
Dítě a svět:
seznamování s místem a prostředím ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
vytvoření si povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí
Vzdělávací nabídka a druhy činností:
Jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklidu,úpravy prostředí apod.
námětové hry („na obchod, na meteorologa, na hajného,….)
vyprávění pohádek a příběhů
popis obrázků z pohádek
skládání pohádkového puzzle
vybarvování pohádkových omalovánek
návštěvy divadelních představení
manipulace a experimentování s různými materiály a surovinami
řešení přirozených a modelových situací
pozorování proměn přírody
poznávání ekosystému, pracovních činností, které mají smysl
pěstitelské a chovatelské činnosti blízké a dostupné dětem
seznamování s kulturou místa, kde dítě žije
poznávání mravních hodnot a věcí lidské práce (i přímé pozorování…)
připravování společných zábav dětí a slavností
provádění estetických (výtvarných, hudebních, …) činností, které tříbí
vkus a estetické vnímání
pohybové hry zaměřené na lokomoční činnosti: chůze, běh, lezení,
skoky a poskoky, házení, chytání
základní gymnastika
turistika-pěší vycházky do okolí
sezónní činnosti a otužování se
plavecký výcvik
zdravotně zaměřené činnosti: cvičení dechová, uvolňovací, protahovací, relaxační
hry s různými náčiními, nářadím a pomůckami pro rozvoj svalové koordinace
manipulační činnosti s předměty denního používání
konstruktivní činnosti s různými stavebnicemi, s materiálem a přírodninami
hry smyslové a psychomotorické
přímým pozorováním hodnotíme život na venkově a ve městě a porovnáváním určujeme rozdíly, výhody a nevýhody obou lokalit
činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (písmena, číslice, piktogramy, značky, symboly, obrazce)
Očekávané výstupy
umím překonávat stud, navazovat kontakty s dětmi ve třídě, ale i s dospělými lidmi v prostředí MŠ
umím navazovat a udržovat dětská přátelství
umím spolupracovat s druhými dětmi
umím přemýšlet, vést jednoduché úvahy
umím to, o čem přemýšlím, také vyjádřit
umím se řídit pokyny dospělého
umím se naučit krátké básně a vyprávění
zvládám sebeobsluhu
umím napodobit pohyb podle vzoru
umím základní lokomoční pohyby
umím rozeznávat zlo a dobro v pohádkách
umím rozlišit, (v rámci dětských možností) co je pro mě dobré a co mi ublíží
umí se bránit násilí druhého dítěte a sám neubližuje
orientuje se bezpečně doma, v mateřské škole, v bližším okolí
uvědomuje si základní pravidla chování, jednání
umí se podřídit pravidlům kolektivu a umí je dodržovat
umí uplatnit poznatky o přírodě a jejím významu pro člověka
umí podle svých možností chránit přírodu
uvědomuje si, že v přírodě jsou nebezpečí, která mu mohou ublížit
chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.)
Klíčové kompetence:
klást otázky a hledat na ně odpovědi, aktivně si všímat, co se kolem děje, porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí, poznávat že se může mnohému naučit a radovat se z toho, co dokáže a zvládne
soustředěně pozorovat a zkoumat, objevovat, všímat si souvislostí, experimentovat a užívat při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
učit se s chutí, pokud se dostává uznání a ocenění
řešit problémy na základě bezprostřední zkušenosti, postupovat cestou pokusu a omylu, zkoušet experimentovat a spontánně vymýšlet nová řešení problému a situací, hledat různé možnosti a varianty (mít vlastní originální nápady) využívat při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost
nebát se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění
průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolí
využívat informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač)
dokázat se ve skupině prosadit ale i podřídit, při společných činnostech se domluvit a spolupracovat, v běžných situacích uplatňovat základní společenské návyky a pravidla společenského styku, schopnost respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
napodobovat modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
vědět, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomovat si, že se svým chováním na něm podílí,že je může ovlivnit
dbát na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chovat se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí(přírodní i společenské)
Integrovaný blok JAK MALUJE PODZIM je rozčleněn na tři témata a jedenáct podtémat
JÁ A MŮJ POHÁDKOVÝ KAMARÁD - Kdo jsem já a kdo jsi ty
Za horama, za dolama u čarovné zahrádky
Strašidel se nebojíme
S KAMARÁDY DO PŘÍRODY Koulela se brambora
Které plody nám dává podzim
Ptačí sněm
Listopad, listopad lísteček mi na dlaň spad
Les se chystá na zimu
UČÍM SE S KAMARÁDY Mám svůj domov
Počasí je na draka
Ráno, poledne, večer
Jak čaruje zima
Charakteristika:
Vedeme děti k uvědomění si vlastního těla a v návaznosti s poznáváním svého těla rozvíjíme pohybové dovednosti. Při tomto poznávání upevňujeme poznatky o ochraně svého zdraví a chceme u dětí vytvářet základy zdravého životního stylu.
S dětmi poznáváme různé druhy potravin, které jsou pro člověka nezbytné. Patří mezi ně zelenina, ovoce, pečivo, mléko a mléčné výrobky, maso a masné produkty, luštěniny. Méně důležité potraviny – sladkosti, živočišné tuky, řepný cukr, dále tekutiny-nápoje.Zároveň děti poznávají původ potravin, co se z nich vyrábí, kde je můžeme obstarat, kde rostou, odkud se přiváží. Poznávají celkový význam potravin pro člověka.
Seznamování dětí s tradicemi a zvyky v zimním období.
Dílčí vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo:
rozvoj a užívání všech smyslů
vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základu zdravého životního stylu
osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví o pohybových činnostech a její kvalitě
Dítě a jeho psychika:
osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové a dramatické)
posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování)
vytváření základu pro práci s informacemi
rozvoj schopnosti vytvářet citové vztahy, rozvíjet je a city plně prožívat
Dítě a ten druhý:
rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
rozvoj kooperativních dovedností
Dítě a společnost:
rozvoj společenského a estetického vkusu
vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
Dítě a svět:
vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
poznávání jiných kultur
Vzdělávací nabídka a druhy činností:
Činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí
Příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, osobního bezpečí a vytváření zdravých životních návyků
Příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů (hrozících při hrách, pohybových činnostech) k prevenci nemoci,
artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti
společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým apod.)
činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
estetické a tvůrčí aktivity (slovesné, výtvarné, dramatické, literární, hudební, pohybové a další)
sledování pohádek a příběhů obohacujících citový život dítěte
činnosti zaměřené k poznávání různých lidských vlastností; záměrné pozorování, čím se lidé mezi sebou liší (fyzické i psychické vlastnosti, dovednosti, schopnosti, city, vlastnosti dané pohlavními rozdíly, věkem, zeměpisným místem narození, jazykem) a v čem jsou si podobní
běžné verbální i neverbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i s dospělým
sociální a interaktivní hry, hraní rolí, dramatické činnosti, hudební a hudebně pohybové hry, výtvarné hry a etudy
společenské hry, společné aktivity nejrůznějšího zaměření
kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupinkách
samostatný slovní projev na určité téma(vyprávění pohádek a příběhů)
grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen
prohlížení a „čtení“ knížek
popis obrázků z pohádek
malování (ovoce a zeleniny, sportovců, bacilů,…)
kresba postavy v pohybu
vystřihování
návštěvy divadelních představení
volná dramatizace s loutkami
pohybové vyjádření postaviček
nabízíme modelové situace
využijeme situace, které se rozvinuly přímo mezi dětmi
třídění potravin podle druhů
vystřihování obrázků potravin z časopisů a třídění
námětové hry: „Na obchody“, na kosmonauty, na sportovce, na lékaře,….
prohlížení encyklopedií
lokomoční a nelokomoční pohybové činnosti
manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty
zdravotně zaměřené činnosti (protahovací,uvolňovací, dechová a relaxační cvičení)
hry na rozvoj předmatematické gramotnosti
spontánní hra, volné hry a experimenty s materiálem a předměty
hry nejrůznějšího zaměření podporující tvořivost, představivost a fantazii (kognitivní, imaginativní, výtvarné, konstruktivní, hudební, taneční či dramatické aktivity)
řešení myšlenkových i praktických problémů, hledání různých možností a variant
hry a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti (mechanické a logické, obrazné
a pojmové)
Očekávané výstupy:
zachovávat správné držení těla
zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí (zvládat překážky, házet a chytat míč, užívat různé náčiní, pohybovat se
ve skupině dětí, pohybovat se na sněhu, ledu, ve vodě, v písku)
koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
vědomě napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
pojmenovat části těla, některé orgány, znát jejich funkce, mít povědomí
o těle a jeho vývoji, (o narození, růstu těla a jeho proměnách), znát základní pojmy užívané
ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem
rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí; chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných
a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých
vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
vést rozhovor (naslouchat druhým, vyčkat, až druhý dokončí myšlenku, sledovat řečníka
i obsah, ptát se)
domluvit se slovy i gesty, improvizovat
porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej
ve správných větách)
učit se nová slova a aktivně je používat (ptát se na slova, kterým nerozumí)
učit se zpaměti krátké texty (reprodukovat říkanky, písničky, pohádky, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu apod.)
poznat a vymyslet jednoduchá synonyma, homonyma a antonyma
rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí apod.) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
sledovat očima zleva doprava
vědomě využívat všechny smysly, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (nového, změněného, chybějícího)
záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušenosti k učení
postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.)
vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je
ve známých a opakujících se situacích a v situacích, kterým rozumí, ovládat svoje city
a přizpůsobovat jim své chování
přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se s ním, učit se hodnotit svoje osobní pokroky
prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítí (soucit, radost, náklonnost), snažit se ovládat své afektivní chování (odložit splnění svých osobních přání, zklidnit se, tlumit vztek, zlost, agresivitu apod.)
těšit se z hezkých a příjemných zážitk
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 84 917 |